Duurzaamheid in webdesign

Duurzaam en ethisch ondernemen is populair! Er zijn steeds meer mensen die interesse hebben in deze vernieuwende manier van ondernemen. Duurzaam ondernemen staat wereldwijd in de belangstelling. Sommigen stellen dat duurzaam ondernemen zelfs steeds meer de vorm krijgt van een echte ‘beweging’. Een voorbeeld van een definitie voor duurzaam ondernemen volgens de literatuur luidt:
“Het begrip duurzame ontwikkeling is in 1987 door de Commissie Brundtland geïntroduceerd. Hiermee wordt bedoeld dat niet alleen voldaan wordt aan de behoeften van de huidige generatie maar evenzeer aan de behoeften van alle toekomstige generaties. Oftewel onze kinderen en kleinkinderen moeten minimaal dezelfde mogelijkheden krijgen als wij nu. Elementen van duurzame ontwikkeling zijn klimaatverandering, biodiversiteit, werkgelegenheid, economische groei, mensenrechten, milieu en economie, voorkomen van kinderarbeid, armoedebestrijding, gelijke verdeling van welvaart, etc. het is de verantwoordelijkheid van de huidige generatie om economische ontwikkeling te verzoeken met een rechtvaardige verdeling van welvaart en met de bescherming van het milieu zodat de aarde behouden blijft voor toekomstige generaties.” (Waterbley & Ketelers, 2002)
Zodra een onderneming haar activiteiten bewust richt op het toevoegen van waarde aan: people, planet en profit is deze onderneming maatschappelijk verantwoord aan het ondernemen. Als je aan verschillende mensen zou vragen om een definitie te geven van een duurzame ondernemer dan krijg je veel verschillende antwoorden. Elke studie, elk artikel en website geeft andere definities en kenmerken aan over de duurzame ondernemer. Hoewel de definities van een duurzame ondernemer niet eenduidig zijn kunnen mensen er wel een beeld van schetsen. Bij duurzaam ondernemen is de ondernemer op zoek naar de juiste balans tussen de 3 p’s: ‘People, planet en profit’. Deze ondernemers houden rekening met het effect op de werknemers, het milieu en de maatschappij. Het is een onderdeel van ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’(MVO).
Voor het hosten van websites zijn al veel groene manieren bedacht. Denk bijvoorbeeld aan een groen serverpark, die energie-efficiënt werken. Of denk aan een hostingpartij die veel doet om hun bedrijfspand zo milieuvriendelijk te maken. Het aanbieden van een duurzame en ethische website gebeurt echter nog niet. (Web)designbureau’s blijven vaak achter met het aanbieden van duurzame oplossingen. Wat kun je als (web)designbureau doen om toch zo duurzaam mogelijk te ondernemen? En wat betekend een ‘duurzaam webdesign’ precies? Hoe kun je je website(s) duurzaam maken en wat zouden de voordelen zijn voor je klanten als je dit doet?
Voor de CO2 uitstoot voor het internetgebruik per persoon kunnen we een schatting maken. Dit is namelijk tussen de 12 en 16 ton CO2 per jaar, voor alle internet toepassingen samen. Dit klinkt natuurlijk een beetje vreemd, voornamelijk omdat we juist dingen online doen om het milieu te beschermen. Hoe kan dat dan? Digitaal betekend niet automatisch dat het groen is. Er bestaan bijvoorbeeld server farms of datacenters die niet groen ondernemen, en wat dacht je van je eigen computer? Die gebruikt ook energie om te kunnen functioneren. Naar schatting verbruikt een gemiddelde website 1,76 gram aan CO2 per bezoeker. Stel dat je 100 bezoekers per maand hebt, dan geeft je website per jaar 2KG CO2 uitstoot! Nu vraag je je natuurlijk af, hoe kunnen we de websites groener maken? Daar zijn een bult oplossingen voor, ook oplossingen die jij als (web)designer kunt uitvoeren.
Als je de websites ontwerpt op zo’n manier dat er geen onnodige inhoud ingeladen hoeft te worden kun je onnodig energieverbruik voorkomen. Je kunt er ook voor zorgen dat de websites vanaf het eerst moment al compatibel zijn met mobiel. Zo zorg je er voor dat mobielgebruikers geen overbodige media hoeven te laden op mobiel. Een fijn functionerende gebruikerservaring zorgt er voor dat klanten minder lang op een website hoeven te zitten om te vinden wat ze zoeken. Je minimaliseert daardoor onnodige omwegen van de gebruikers van de website. Je kunt er ook voor zorgen dat alleen die pagina’s geladen worden die daadwerkelijk worden bezocht.

Onze nieuwste projecten